Garść informacji o ostatnio złożonych interpelacjach. Wy zgłaszacie – Ja pytam, interweniuję i zgłaszam przedstawione zagadnienia, które zgłaszacie Państwo do mnie, do mojego biura oraz podczas naszych spotkań w Regionie.
Interpelacja do Minister Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie zmian zapisów dotyczących zakładów lecznictwa uzdrowiskowego, w tym szpitali uzdrowiskowych i rehabilitacyjnych, proponowanych w rewizji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności.
W związku z trwającymi konsultacjami publicznymi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności, ogłoszonymi przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, samorządy zgłaszają stanowczy sprzeciw oraz wyrażają głębokie zaniepokojenie w odniesieniu do proponowanych rozwiązań zawartych w Rewizji ww. planu w zakresie szpitali uzdrowiskowych i rehabilitacyjnych.Krajowy Plan odbudowy to praktycznie jedyny program rządowy zakładający wsparcie finansowe dla zakładów lecznictwa uzdrowiskowego na rozwój i modernizację bazy leczniczej i zabiegowej. Brak finansowania wymienionych inwestycji może w konsekwencji istotnie przyczynić się do ograniczenia dostępności do tego rodzaju leczenia i zabiegów finansowych ze środków publicznych za pośrednictwem NFZ. Samorządy zwracają uwagę, że planowane w analizie rewizji KPOiZO zmiany wydają się niezrozumiałe i niekorzystne z punktu widzenia potrzeb i oczekiwań pacjentów, wśród których po okresie pandemicznym bardzo wysoko wzrosło zapotrzebowanie na świadczenia zdrowotne związane z rehabilitacją. Lecznictwo uzdrowiskowe jest integralną częścią systemu ochrony zdrowia, zapewnia kontynuację leczenia szpitalnego i ambulatoryjnego, zajmuje się prewencją, profilaktyką i edukacją zdrowotną, pozwala odzyskać sprawność pacjentom po chorobie, wypadku czy zabiegu.Środki z KPO z pewnością wpłyną na polepszenie jakości usług oraz zwiększenie dostępności do świadczeń zdrowotnych i rehabilitacyjnych w szpitalnych i sanatoriach uzdrowiskowych w ramach publicznej ochrony zdrowia dla pacjentów w wieku senioralnym, osób z niepełnosprawnością, dzieci dotkniętych chorobami cywilizacyjnymi, a przede wszystkim osób w wieku produkcyjnym, którym odzyskanie sprawności pozwoli na powrót do pracy. Z pewnością objęcie zakładów lecznictwa uzdrowiskowego rozwiązaniami prorozwojowymi będzie miało pozytywny wpływ na realizację tak bardzo potrzebnych i oczekiwanych przez podmioty uzdrowiskowe inwestycji w infrastrukturę i zasoby uzdrowiskowe, przez co wpłynie na poprawę zdrowia pacjentów oraz na rozwój całego regionu.
W związku z tym zapytałam Panią Minister, czy resort rozważy pozostawienia możliwości ubiegania się o wsparcie finansowe w ramach KPOiZW przez zakłady lecznictwa uzdrowiskowego, w tym szpitale uzdrowiskowe i rehabilitacyjne?
️Interpelacja w sprawie sytuacji chorych na raka płuc – wszystkie uwagi, które podnoszę w interpelacji są przekazane przez pacjentów doświadczonych chorobą raka płuc.
Sytuacja chorych na raka płuca jest trudna i złożona. Każdej doby w Polsce umiera na raka ponad 60 osób. Rocznie 20-23 tysięcy nowych zachorowań i podobna liczba zgonów. W 2020 r. tylko połowa osób z rozpoznanym rakiem płuc była poddana jakiejkolwiek terapii (raport IHE). Pozostali nie otrzymali nawet chemioterapii – znanej od kilkudziesięciu lat, stosunkowo niedrogiej, łatwej do podania. Pomimo, że program lekowy B.6, pod względem liczby cząsteczek jest właściwie na poziomie europejskim, to polscy pacjenci, którzy mogliby skorzystać z takich innowacyjnych terapii, poza niewielką grupą „wybrańców”, nadal nie odnoszą z tego korzyści, nie są włączani do tego programu. Przyczyny tego stanu rzeczy są zdiagnozowane, znane, opisywane od lat.Organizacje lekarzy i pacjentów, specjaliści formułują postulaty, których realizacja ma służyć przyspieszeniu i poprawie jakości profilaktyki, diagnostyki i leczenia raka płuca. Mowa tu głownie o: – Pilnym utworzeniu specjalistycznych ośrodków leczenia raka płuca (Lung Cancer Unit); – Zapewnieniu realnego, równego dostępu do rzetelnej i szybkiej diagnostyki obrazowej, patomorfologicznej i genetycznej, profesjonalnej bronchoskopii i torakochirurgii.
Zwróciłam się do Minister Zdrowia z pytaniem, czy resort rozważy podjęcie prac nad dopisaniem badania statusu PD-L1 do koszyka wysokospecjalistycznych badań immunohistochemicznych lub / i dokonaniem zmiany w zał. nr 7 do zarz. nr 1/2022/DSOZ Prezesa NFZ z 3 i 2022 r. zmieniając wyraz „genetyczne” na „predykcyjne”? Aktualnie zasady finansowania i rozliczania kosztów tych badań prelekcyjnych, w tym PD—L1 powodują, że nie wykonuje się ich u wielu chorych, którzy mogliby skorzystać z refundowanych substancji i terapii programów lekowych. I żyć lepiej i dłużej.
Interpelacja w sprawie dróg pow. Kłodzkiego.W 1999 roku w wyniku reformy administracyjnej kraju Powiatu Kłodzki otrzymał w zarząd 717,669 km dróg od Dyrekcji Okręgowej Dróg Publicznych we Wrocławiu oraz Wojewódzkiego Zarządu Dróg Miejskich w Wałbrzychu. W tym miejscu należy podkreślić, że znaczna część tych dróg (około 1/3) nie spełnia definicji drogi powiatowej określonej w ustawie o drogach publicznych, która mówi, że do dróg powiatowych zalicza się drogi stanowiące połączenie miast będących siedzibami powiatów z siedzibami gmin i siedzib gmin między sobą. Wiele z dróg otrzymanych przez Powiat Kłodzki w 1999 roku stanowi uzupełniającą sieć dróg służących lokalnym potrzebom i obsługujących wyłącznie tereny gminne. W przeciągu 25-ciu lat istnienia Powiatu Kłodzkiego przekazano Gminom około 60 km dróg. Jest to jednak w dalszym ciągu niewiele w stosunku do pozostałych dróg zarządzanych przez Powiat Kłodzki. Włodarze gmin nie wyrażają chęci przejęcia dróg powiatowych ze względu na wysokie koszty zimowego oraz bieżącego utrzymania obejmującego m.in.: remonty nawierzchni, oznakowanie pionowe i poziome, pielęgnację zieleni przydrożnej, utrzymanie czystości, remonty odwodnienia dróg. Ustawa o drogach publicznych uwzględnia dwa tryby zmiany kategorii dróg, np. z powiatowej na gminną. Pierwszy tryb, tzw. kaskadowy można zastosować w przypadku wybudowania nowego odcinka drogi i utraty przez dotychczasowy odcinek statusu odpowiadającego danej kategorii drogi. Wówczas stary odcinek przekazuje się kaskadowo o jeden stopień niżej. Kaskadowe przekazanie drogi może nastąpić również wtedy, gdy zarządca drogi otrzyma w trybie drogę od zarządcy wyższej kategorii. Może wówczas przekazać dowolny odcinek drogi o proporcjonalnej długości zarządcy niższego szczebla. W kaskadowym przekazywaniu dróg uchwałę podejmuje tylko organ stanowiący jednostki nadrzędnej. Niemniej jednak, uchwała ta może zostać zaskarżona przez zarządcę, który otrzymał drogę w tym trybie. Z takim przypadkiem boryka się Powiat Kłodzki od 2021 roku. Z kolei drugi tryb, tzw. zwykły wymaga obopólnej zgody zarządców dróg dwóch szczebli. Zarządca wyższego szczebla podejmuje uchwałę o pozbawieniu kategorii danego odcinka drogi, a zarządca niższego szczebla podejmuje uchwałę o zaliczeniu tego odcinka do swojej kategorii. W tym przypadku bez zgody Gminy Powiat nie może przekazać jej żadnej drogi.Obecnie Powiat Kłodzki zarządza siecią 661,927 km dróg, w ciągu których znajduje się 307 obiektów mostowych oraz 1879 przepustów. Zarząd Powiatu Kłodzkiego apeluje o: 1. Przeprowadzenie weryfikacji sieci drogowej pod kątem dróg powiatowych i zgodności ich przebiegów z ustaleniami zawartymi w art. 6a ust. 1 ustawy o drogach publicznych, który mówi, że do dróg powiatowych zalicza się drogi stanowiące połączenie miast będących siedzibami gmin i siedzib gmin między sobą. 2. Podjęcie inicjatywy ustawodawczej mającej na celu nowelizację zasad zmiany kategorii dróg publicznych w przypadku gdy drogi nie spełniają swej definicji lub nie posiadają parametrów technicznych wymaganych dla danej klasy technicznej. 3. Podjęcie inicjatywy ustawodawczej mającej na celu skuteczną ochronę zarządców dróg samorządowych przed nadmierną eksploatacją i niszczeniem dróg przez transport wysokotonażowy. 4. Zmiana/złagodzenie kryteriów przyznawania dofinansowania z rezerwy subwencji ogólnej i zwiększeniu limitu wniosków o dofinansowanie. 5. Zwiększenie częstotliwości naborów wniosków w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, zwiększenie limitu wniosków o dofinansowanie, zwiększenie poziomu dofinansowania na 80% dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego. 6. Przywrócenie rządowego wsparcia dla samorządów na odbudowę infrastruktury zniszczonej lub uszkodzonej w wyniku klęsk żywiołowych. 7. Podjęcie inicjatywy ustawodawczej mającej na celu uchylenie ust. 2a w art. 83a ustawy o ochronie przyrody (Dz.U.2023.1336), który mówi, że „Zezwolenie na usunięcie drzewa w pasie drogowym drogi publicznej, z wyłączeniem obcych gatunków topoli, wydaje się po uzgodnieniu z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska”. Niniejszy wymóg znacznie wydłuża proces inwestycyjny na drogach publicznych, a nawet uniemożliwia wykonanie przebudowy niektórych dróg i uzyskanie parametrów technicznych narzuconych w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych ze względu na brak zgody na wycinkę drzew z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
W związku z tym zwróciłam się do Ministra Infrastruktury z pytaniem, czy resort rozważy podjęcie działań w kwestiach, o której apeluje Zarząd Powiatu Kłodzkiego?
#MonikaWielichowska#WicemarszałekSejmuRP#SejmRP#interpelacje







