Ząbkowice Śląskie. Spotkanie w Ząbkowicach Śląskich z burmistrzem Marcin Orzeszek, samorządowcami, Panem Michałem Dąbrowskim, Prezesem Agencji Rozwoju Przemysłu, oraz Panem Łukaszem Kotapskim, Wiceprezesem Agencji Rozwoju Przemysłu dotyczyło dalszych planów rozwoju gospodarczego Gminy Ząbkowice Śląskie i Powiatu Ząbkowickiego
Nowa Ruda/Strzegom/KudowaZdrój/Radków
W noworudzkim Ratuszu po raz 30. wystartował Międzynarodowy Festiwal Folkloru. Po raz 32. odbywa się w Strzegomiu. To niezwykle barwne, taneczne i rozśpiewane wydarzenia, na które warto zajrzeć. Miałam okazję życzyć wszystkim zespołom pięknego pobytu w Polsce, a organizatorom powodzenia w realizacji przedsięwzięcia.
Kłodzko. Ze starostą powiatu kłodzkiego Małgorzata Jędrzejewska-Skrzypczyk – Starosta Kłodzki i etatowym członkiem zarządu Michałem Cisakowskim rozmawialiśmy o aktualnej sytuacji na rynku pracy w powiecie kłodzkim, planie promocyjnym powiatu kłodzkiego, sprawach związanych ze współpracą z Wodami Polskimi, inwentaryzacją inwestycji S8, sytuacji finansowej samorządu powiatowego i przygotowaniach do nowego roku szkolnego w szkołach ponadpodstawowych.
To dopiero początek! Dzięki posiadanym uprawnieniom dyrektorzy izb KAS prowadzą postępowania w 90 jednostkach, które podlegają 17 resortom w naszym rządzie. Kwota wydatkowanych środków publicznych, wymagająca zbadania to 100 MILIARDÓW ZŁOTYCH!”
W tej chwili, z poprzedniej elity władzy mamy 62 osoby, które mają postawione zarzuty. A to dopiero początek. W 2023 roku fundacjom, stowarzyszeniom bezpośrednio związanym z partią rządzącą (#PIS) przyznano 524 dotacje o wartości 370 mln zł. KPRM zrobiła to bez otwartego konkursu ofert – o dotacji decydowało widzimisię ówczesnego premiera. Mówił w piątek podczas konferencji Premier Donald Tusk.
Wykorzystywano środki publiczne, urzędy, urzędników do celów kampanii. To wszystko działo się na niebywałą skalę. To wszystko wymaga rozliczeń. I wszystko zostanie rozliczone.
Garść informacji o ostatnio złożonych zapytaniach poselskich. Sprawy, o których sygnalizujecie Państwo podczas dyżurów poselskich, spotkań z dyrektor biura poselskiego, naszych rozmów podczas wydarzeń, kiedy się spotykamy – nie pozostawiam bez echa. Interweniuję, zapytuję i zgłaszam przedstawione zagadnienia, szukając odpowiedzi.
Zapytanie w sprawie zmian przepisów dotyczących emerytur z Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
Do mojego biura poselskiego zwrócił się emeryt z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który przez większość życia zawodowego był związany z rolnictwem i przez 23 lata i 11 miesięcy opłacał składki emerytalne w KRUS.
Pomimo tego nie otrzymał emerytury z KRUS z powodu braku roku i jednego miesiąca do pełnych 25 lat składkowych. Obecna sytuacja powoduje, że czuje się niesprawiedliwie potraktowany, ponieważ przez prawie 24 lata regularnie wpłacał składki na rzecz KRUS, oczekując, że te lata pracy będą miały znaczenie przy naliczaniu emerytury. Odchodząc na emeryturę z ZUS, nikt go nie poinformował o tym, że nie ma pełnego okresu składkowego, aby móc pobierać emeryturę z KRUS. Gdyby miał tego świadomość, nadal opłacałby składki do momentu osiągnięcia wieku emerytalnego.
W związku z tym zwróciłam się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z prośbą o odpowiedź na następujące pytania: Czy istnieje przestrzeń prawna, która umożliwia rolnikowi w podobnej sytuacji dopłatę brakujących składek?
Czy sytuacja rolnika, który zgłosił się do mojego biura poselskiego jest odosobnionym przypadkiem, czy podobnych sytuacji jest więcej?
Czy resort rozważa możliwość podjęcia inicjatywy ustawodawczej, która odpowie na takie przypadki?
Zapytanie w sprawie wpisania kodu 90.01.Z. i 90.02.Z do programu dotacji w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności, na najbliższy program: Działanie A.1.2.1 KPO i kolejne.
Do mojego biura poselskiego wpłynęło pismo Izby Gospodarczej Menedżerów Artystów Polskich z prośbą o poparcie wniosku o uwzględnienie w programie: Inwestycje w dywersyfikację działalności sektora HoReCa – oferta dla przedsiębiorców w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (Działanie A.1.2.1 KPO) przedsiębiorców działających w obszarze „Kultura” na podstawie kodu PKD 90.01.Z. (branża organizatorów i współorganizatorów wydarzeń artystycznych oraz menedżerów artystów estradowych, opisana w klasyfikacji PKD jako: Działalność z wystawianiem przedstawień artystycznych).
Jak informuje IGMAP, to drugi nabór, w którym ich PKD zostało pominięte. Jako przedsiębiorcy z branży kultury, którzy borykali się z wielkimi trudnościami w okresie pandemii Covid-19, czują się nierówno traktowani. Ich praca w znaczącym stopniu zasila potencjał turystyczny i hotelarski, czasem będąc również źródłem większego zainteresowania w obszarze HoReCa w miejscach dużych wydarzeń artystycznych. Turystyka, gastronomia i hotelarstwo jest mocno związana z kulturą i odwrotnie. Dlatego IGMAP wnioskuje o równe traktowanie ich przedsiębiorstw, bowiem na równi dźwigali ciężar ograniczeń pandemicznych. W obecnym naborze branża kultury została wyselekcjonowana na podstawie PKD Dział 91 – Działalność Bibliotek, Archiwów, muzeów oraz pozostała działalność związana z kulturą to zaledwie część branży, którą IGMAP swoją pracą rozwija. IGMAP nadmienia, że w okresie pandemii przedsiębiorcy spod znaku PKD 90.01.Z oraz współpracujący oznaczeni PKD 90.02.Z zostali ujęci w programie wsparcia z ZUS – postojowe oraz FWK. Te działania pomogły im przetrwać najgorsze, ale nie są wystarczające, aby stali się odporni na zdarzenia jak Covid-19 w przyszłości.
IGMAP przypomina, że branża wydarzeń artystycznych należy do jednej z najbardziej poszkodowanych w wyniku pandemii Covid-19. Izba reprezentuje ponad 100 przedsiębiorców skupionych na rozwoju kultury od lat. W czasie pandemii ich branża obok turystyki była najdłużej zamkniętą branżą. IGMAP ma nadzieję, że dzięki przewidzianym na najbliższe lata funduszom unijnym uda im się odbudować i rozwinąć branżę i uodpornić na ewentualne wstrząsy w przyszłości poprzez dywersyfikację prowadzonej działalności.
W związku z tym zwróciłam się do Minister Funduszy i Polityki Regionalnej z pytaniem, czy resort rozważy wpisanie kodu 90.01.Z. i 90.02.Z do programu dotacji w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności, na najbliższy program: Działanie A.1.2.1 KPO i kolejne?
Zapytanie w sprawie nadawania przydziału mobilizacyjnego.Do mojego biura poselskiego zwrócił się zaniepokojony mężczyzna, który otrzymał kartę mobilizacyjną, mimo że jest ojcem 3-letniej córki i rocznego syna.
Artykuł 5. ustawy o obronie Ojczyzny, pkt 3 mówi:
„3. Obowiązkowi służby wojskowej nie podlegają kobiety w ciąży oraz w okresie 6 miesięcy po porodzie, a także osoby:
1. sprawujące opiekę nad dziećmi do lat 8;”
Pomimo okazania aktów urodzenia dzieci, mężczyzna otrzymał kartę mobilizacyjną, co skutkuje przejściem do aktywnej służby wojskowej w przypadku ogłoszenia wojny. Jak informuje, Jednostka Wojskowa nadaje przydziały mobilizacyjne niezgodnie z zapisami ustawy o Obronie Ojczyzny, co w przypadku wybuchu wojny w wielu przypadkach spowoduje, że na front w pierwszej kolejności będą wysyłane osoby sprawujące opiekę nad małymi dziećmi.
W związku z tym, zwróciłam się do Ministra Obrony Narodowej z pytaniem, czy ojciec dwójki małych dzieci mógł otrzymać kartę mobilizacyjną, pomimo swojej sytuacji?
Zapytanie w sprawie nowelizacji rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie projektu planu ogólnego gminy, dokumentowania prac planistycznych w zakresie tego planu oraz wydawania z niego wypisów i wyrysów.
Do mojego biura poselskiego wpłynęło Stanowisko Krajowej Rady Polskiego Związku Działkowców. W opinii Krajowej Rady PZD, w obecnym kształcie rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie projektu planu ogólnego gminy, dokumentowania prac planistycznych w zakresie tego planu oraz wydawania z niego wypisów i wyrysów nie realizuje zapisanych w ustawie zobowiązań w zakresie rozwoju ROD i tworzy warunki do omijania regulacji służących ochronie ROK i praw działkowców.
Krajowa Rada PZD wskazuje, że powyższa konstatacja znajduje uzasadnienie w fakcie wprowadzenia w/w rozporządzeniem rozwiązań, które w połączeniu z zapisami ustawy o planowaniu przestrzennym, tworzą mechanizm grożący blokowaniem ujawniania ROD w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. Niespełna 2-letni termin na uchwalenie planów zagospodarowania przestrzennego i zakaz ujawniania ROD w większości tzw. stref funkcjonalnych, powodują, że przyjmowane pod presją czasu i w mało transparentnych warunkach dokumenty mogą wkrótce radykalnie pogorszyć sytuację prawną setek tysięcy rodzin polskich działkowców. Ryzyko to pogłębia przypisanie terenom ogrodów działkowych najniższego statusu planistycznego – tzw. profilu funkcjonalnego dodatkowego – co umożliwia gminom dowolne rozszerzanie katalogu stref planistycznych zakazujących ujawniania ROD w mpzp.
Zdaniem Krajowej Rady PZD rozwiązania wprowadzone przez MRiT, w połączeniu z mechanizmami wynikającymi z ustawy o planowaniu przestrzennym, stworzą warunki do masowego przejmowania terenów ROD na cele komercyjne. W istocie rozporządzenie umożliwi ominięcie zasady zapisanej w ustawie o ROD, zgodnie z którą odjęcie ogrodom ochrony przed likwidacją wymaga podjęcia przez radę gminy uchwały w sprawie przyjęcia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Jak wskazuje Krajowa Rada PZD, koniecznym wydaje się postulat pilnej nowelizacji rozporządzenia w zakresie regulacji dotyczących ROD. Całokształt uwarunkowań prawnych uzasadnia stwierdzenie, że usunięcie powyższej sprzeczności z ustawą jest możliwe jedynie poprzez wprowadzenie rozwiązań, które sprawią, że uchwalenie planu ogólnego pozostanie neutralne dla sytuacji planistycznej ROD. Biorąc pod uwagę przywołaną zasadę nadrzędności planu ogólnego nad planem miejscowym, będzie to możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy żadna ze stref planistycznych nie będzie wprowadzała zakazu ujawniania terenów ogrodów działkowych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Aby uzyskać ten efekt, konieczne jest nadanie terenom ogrodów działkowych statusu profilu podstawowego w każdej strefie planistycznej.
Zdaniem Krajowej Rady PZD, z uwagi na postanowienia ustawy o planowaniu przestrzennym jest to obecnie jedyne rozwiązanie, które zagwarantuje, że przyjęcie planu ogólnego wobec żadnego ROD – w sposób zamierzony, czy też przypadkowy – nie będzie skutkowało negatywnymi konsekwencjami. Co istotne, zmiana taka w żaden sposób nie wpłynie negatywnie na władztwo planistyczne gmin, a wręcz je rozszerzy. W dalszym ciągu zachowają one bowiem prawo do rozstrzygania o przeznaczeniu terenu zajmowanego przez ROD w uchwale o przyjęciu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
W związku z tym, zwróciłam się do Ministra Rozwoju i Technologii z pytaniem, czy resort rozważy nowelizację rozporządzenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie projektu planu ogólnego gminy, dokumentowania prac planistycznych w zakresie tego planu oraz wydawania z niego wypisów i wyrysów?